SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent de website zó verbeteren, dat de zoekmachine hem beter kan lezen en zo de waarde goed kan inschatten. Er zijn een aantal manieren die je – al dan niet gecombineerd – kunt inzetten om je website te optimaliseren:
Goede meta structuur
Dit betreft de opbouw oftewel de structuur van de website en het gaat niet om de tekst. Bijvoorbeeld het juiste gebruik van titels, url’s, kruimelsporen, opsommingen en interne links. Als zoekmachines jouw website snel kunnen begrijpen en doorgronden, levert dit weer een hoger zoekresultaat op.
Belangrijke zoekwoorden
Wanneer potentiële klanten jouw naam, product of dienst gaan googelen, vullen ze zoekwoorden in. Jouw doel is dat jouw website gevonden wordt met die zoekwoorden. Maar dit gaat niet vanzelf. Want Google moet weten dat jouw webpagina belangrijk is voor de betreffende zoekopdracht.
Waardevolle artikelen of content schrijven
Het is belangrijk dat de content op jouw website relevant of waardevol is voor jouw bezoekers. Google herkent in welke mate de bezoekers jouw content waarderen, zodat je hoger scoort in de zoekresultaten. Google registreert ook hoe lang bezoekers op je website blijven en met welke frequentie doorgeklikt wordt. Als je content niet goed of interessant is, zal je website dus lager scoren in de zoekresultaten.
Linkbuilding
Eén van de manieren hoe zoekmachines kunnen zien welke websites belangrijker zijn dan andere, is om te kijken naar links. Dit kan een indicatie zijn dat een website relevanter is dan een andere. Als je er in slaagt om jouw website als belangrijke bron op andere websites te laten vermelden, dan zal Google jouw website als relevanter beschouwen.