Je wilt een eigen bedrijf beginnen
Je wilt je eigen bedrijf starten en voor jezelf beginnen. Waarschijnlijk weet je al welke diensten of producten je wilt gaan leveren maar voordat het zover is moeten er nog wat zaken geregeld worden.
Je wilt je eigen bedrijf starten en voor jezelf beginnen. Waarschijnlijk weet je al welke diensten of producten je wilt gaan leveren maar voordat het zover is moeten er nog wat zaken geregeld worden.
Er komen veel zaken op je af als je voor jezelf gaat beginnen. En een goed begin is het halve werk!
En dat begint bij een ondernemingsplan. Je ondernemingsplan helpt je om bewuste keuzes te maken bij de start van je bedrijf. Een ondernemingsplan zorgt er voor dat je je beter en volledig voorbereid en bewust wordt van de kansen èn de risico’s.
Door het opstellen van een ondernemingsplan vergroot je de succeskans van je bedrijf. Een ondernemingsplan zorgt er voor dat je je beter en volledig voorbereid en bewust wordt van de kansen èn de risico’s.
In een later stadium kan het helpen koers te houden en nieuwe keuzes te toetsen aan je oorspronkelijke idee. Ook externe partijen zoals financiers hechten waarde aan een goed plan.
De rechtsvorm wordt bepaald door je persoonlijke situatie en jouw verwachtingen van je nieuwe bedrijf. Daarbij spelen ook aansprakelijkheid en belastingen een rol. De uiteindelijke keuze hoeft niet ingewikkeld te zijn maar moet weloverwogen worden genomen. Meer informatie lees je op de website van het Ondernemersplein.
Elke onderneming moet zich inschrijven bij de KvK. Deze registratie bevordert de transparantie en de rechtszekerheid bij het zaken doen. Je wilt als ondernemer natuurlijk weten met wie je te maken hebt, wie bevoegd is, wie aansprakelijk is en of er misschien sprake van een faillissement is. De KvK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst zodat je een btw-nummer ontvangt. Meer informatie lees je op de website van de KvK.
Elke startende ondernemer komt in aanmerking voor speciale fiscale regelingen. De KvK verstrekt je gegevens automatisch aan de Belastingdienst. Hierdoor ontvang je o.a. je btw-nummer dat vermeld dient te worden op je facturen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.
Bij wet heeft elke onderneming een aantal administratieve plichten. Dit betekent dat je een bedrijfsadministratie bij dient te houden en minimaal 7 jaar dient te bewaren. Je administratie vormt ook de basis voor de afdracht van btw. Je kunt de administratie in eigen beheer voeren of door een administratie- of accountantskantoor laten doen.
Een accountant kan alle werkzaamheden uitvoeren die een administratiekantoor ook kan uitvoeren, maar andersom is dat niet het geval. Een goed administratiekantoor zal je dan ook verwijzen naar een accountant als dit nodig is, bijvoorbeeld bij het afgeven van een beoordelings- of goedkeurende verklaring.
Een administratiekantoor hanteert weliswaar gemiddeld genomen lagere uurtarieven maar daar staat tegenover dat een accountant een wettelijk beroep is met kwaliteitsvereisten in de vorm van (permanente) opleiding, gedrags- en beroepsregels, toezicht door de NBA en beroepsaansprakelijkheid. Een accountant kan worden aangesproken op basis van tuchtrecht.
Voor administratiekantoren gelden deze wettelijke verplichtingen niet.
Zonder een bankrekening begin je natuurlijk niets. Laat je voorlichten op welke wijze het betalingsverkeer voor jouw situatie het beste geregeld kan worden. En als je toch bij de bank bent is het ook handig om te informeren naar financieringsmogelijkheden voor je bedrijf. Maar uiteraard zijn er tegenwoordig ook genoeg alternatieve geldverstrekkers.
Afhankelijk van welke risico’s impact hebben op de continuïteit van je bedrijf, is het belangrijk dat je de juiste verzekeringen afsluit. Verzekeringen waar je aan kunt denken zijn:
Een assurantietussenpersoon die gericht is op ondernemers kan je meer hierover vertellen.
Afhankelijk van de sector moet je over de juiste vergunningen beschikken. Informeer hiernaar bij de gemeente, KvK of een branchevereniging. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de AVG omdat deze regels voor alle bedrijven en organisaties en professionals gelden die bedrijfsmatig persoonsgegevens verwerken. En welke organisatie werkt nu niet met personeelsgegevens, contactgegevens van klanten en toeleveranciers of met tracking gegevens van de website of webshop?
Via de MKBprivacyscan kun je kijken hoe je aan alle privacyregels kunt voldoen.
Alle afspraken rondom de levering van producten en/of diensten leg je vast in je algemene voorwaarden. Algemene voorwaarden zijn schriftelijk vastgelegde bepalingen, waarin zaken worden geregeld over de mondelinge of schriftelijke overeenkomst die je als ondernemer sluit met je klant.
Bijvoorbeeld de betaalwijze, hoe een levering plaats vindt en binnen welke termijn, of er garantie van toepassing is en hoe een klacht wordt afgehandeld.
Veel starters beginnen in hun eentje maar het kan zijn dat je al snel personeel moet aannemen. Zeker als je dit voor het eerst doet komt er meer bij kijken.
Wat mag je afspreken in een arbeidscontract? Valt je bedrijf onder een CAO? Hoe bereken je het salaris? Hoe gaat het bij ziekte? Kijk hier voor al je vragen over personeelszaken.
Je hebt een uniek product of idee en wil niet dat dit gekopieerd wordt. Je kunt je product, dienst of idee beschermen door middel van een registratie:
Je hebt een uniek product of idee en wil niet dat dit gekopieerd wordt. Je kunt je product, dienst of idee beschermen door middel van een registratie:
Draagt je werk van letterkunde, kunst of wetenschap je persoonlijke stempel, dan heb je automatisch het auteursrecht op dat werk. Meer informatie over auteursrecht lees je op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Eikenlaan 10a
3755 CP Eemnes
KvK 75427745
Je wilt je eigen bedrijf starten en voor jezelf beginnen. Waarschijnlijk weet je al welke diensten of producten je wilt gaan leveren maar voordat het zover is moeten er nog wat zaken geregeld worden.
Er komen veel zaken op je af als je voor jezelf gaat beginnen. En een goed begin is het halve werk!
En dat begint bij een ondernemingsplan. Je ondernemingsplan helpt je om bewuste keuzes te maken bij de start van je bedrijf. Een ondernemingsplan zorgt er voor dat je je beter en volledig voorbereid en bewust wordt van de kansen èn de risico’s.
Door het opstellen van een ondernemingsplan vergroot je de succeskans van je bedrijf. Een ondernemingsplan zorgt er voor dat je je beter en volledig voorbereid en bewust wordt van de kansen èn de risico’s.
In een later stadium kan het helpen koers te houden en nieuwe keuzes te toetsen aan je oorspronkelijke idee. Ook externe partijen zoals financiers hechten waarde aan een goed plan.
De rechtsvorm wordt bepaald door je persoonlijke situatie en jouw verwachtingen van je nieuwe bedrijf. Daarbij spelen ook aansprakelijkheid en belastingen een rol. De uiteindelijke keuze hoeft niet ingewikkeld te zijn maar moet weloverwogen worden genomen. Meer informatie lees je op de website van het Ondernemersplein.
Elke onderneming moet zich inschrijven bij de KvK. Deze registratie bevordert de transparantie en de rechtszekerheid bij het zaken doen. Je wilt als ondernemer natuurlijk weten met wie je te maken hebt, wie bevoegd is, wie aansprakelijk is en of er misschien sprake van een faillissement is. De KvK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst zodat je een btw-nummer ontvangt. Meer informatie lees je op de website van de KvK.
Elke startende ondernemer komt in aanmerking voor speciale fiscale regelingen. De KvK verstrekt je gegevens automatisch aan de Belastingdienst. Hierdoor ontvang je o.a. je btw-nummer dat vermeld dient te worden op je facturen. Meer informatie lees je op de website van de Belastingdienst.
Bij wet heeft elke onderneming een aantal administratieve plichten. Dit betekent dat je een bedrijfsadministratie bij dient te houden en minimaal 7 jaar dient te bewaren. Je administratie vormt ook de basis voor de afdracht van btw. Je kunt de administratie in eigen beheer voeren of door een administratie- of accountantskantoor laten doen.
Een accountant kan alle werkzaamheden uitvoeren die een administratiekantoor ook kan uitvoeren, maar andersom is dat niet het geval. Een goed administratiekantoor zal je dan ook verwijzen naar een accountant als dit nodig is, bijvoorbeeld bij het afgeven van een beoordelings- of goedkeurende verklaring.
Een administratiekantoor hanteert weliswaar gemiddeld genomen lagere uurtarieven maar daar staat tegenover dat een accountant een wettelijk beroep is met kwaliteitsvereisten in de vorm van (permanente) opleiding, gedrags- en beroepsregels, toezicht door de NBA en beroepsaansprakelijkheid. Een accountant kan worden aangesproken op basis van tuchtrecht.
Voor administratiekantoren gelden deze wettelijke verplichtingen niet.
Zonder een bankrekening begin je natuurlijk niets. Laat je voorlichten op welke wijze het betalingsverkeer voor jouw situatie het beste geregeld kan worden. En als je toch bij de bank bent is het ook handig om te informeren naar financieringsmogelijkheden voor je bedrijf. Maar uiteraard zijn er tegenwoordig ook genoeg alternatieve geldverstrekkers.
Afhankelijk van welke risico’s impact hebben op de continuïteit van je bedrijf, is het belangrijk dat je de juiste verzekeringen afsluit. Verzekeringen waar je aan kunt denken zijn:
Een assurantietussenpersoon die gericht is op ondernemers kan je meer hierover vertellen.
Afhankelijk van de sector moet je over de juiste vergunningen beschikken. Informeer hiernaar bij de gemeente, KvK of een branchevereniging. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de AVG omdat deze regels voor alle bedrijven en organisaties en professionals gelden die bedrijfsmatig persoonsgegevens verwerken. En welke organisatie werkt nu niet met personeelsgegevens, contactgegevens van klanten en toeleveranciers of met tracking gegevens van de website of webshop?
Via de MKBprivacyscan kun je kijken hoe je aan alle privacyregels kunt voldoen.
Alle afspraken rondom de levering van producten en/of diensten leg je vast in je algemene voorwaarden. Algemene voorwaarden zijn schriftelijk vastgelegde bepalingen, waarin zaken worden geregeld over de mondelinge of schriftelijke overeenkomst die je als ondernemer sluit met je klant.
Bijvoorbeeld de betaalwijze, hoe een levering plaats vindt en binnen welke termijn, of er garantie van toepassing is en hoe een klacht wordt afgehandeld.
Veel starters beginnen in hun eentje maar het kan zijn dat je al snel personeel moet aannemen. Zeker als je dit voor het eerst doet komt er meer bij kijken.
Wat mag je afspreken in een arbeidscontract? Valt je bedrijf onder een CAO? Hoe bereken je het salaris? Hoe gaat het bij ziekte? Kijk hier voor al je vragen over personeelszaken.
Je hebt een uniek product of idee en wil niet dat dit gekopieerd wordt. Je kunt je product, dienst of idee beschermen door middel van een registratie:
Je hebt een uniek product of idee en wil niet dat dit gekopieerd wordt. Je kunt je product, dienst of idee beschermen door middel van een registratie:
Draagt je werk van letterkunde, kunst of wetenschap je persoonlijke stempel, dan heb je automatisch het auteursrecht op dat werk. Meer informatie over auteursrecht lees je op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Eikenlaan 10a
3755 CP Eemnes
KvK 75427745