Waarom online communicatie?
Online communicatie is niet zozeer gericht op het aanprijzen van jouw bedrijf, product of dienst. Waar het dan wel om draait? De communicatie met de (potentiële) klant.
Middels online communicatie kun je vertrouwen opbouwen bij consumenten en een langdurige relatie met hen opbouwen.
Om vertrouwen te wekken bij de consument is het nodig om duidelijk te communiceren wat voor bedrijf je runt en welk team achter dit bedrijf zit. Andere belangrijke manieren om vertrouwen te wekken, is het plaatsen van kwaliteitscontent, denk hierbij aan zelfgeschreven artikelen, mooie afbeeldingen, video’s/animaties en nuttige brochures. Daarnaast is een consequente schrijf- en huisstijl van belang.
Wat valt onder online communicatie?
Zoals in de inleiding van dit artikel al werd geschreven zijn er legio mogelijkheden om online in contact te blijven. Om er een paar te noemen: via de website, social media, online nieuwsbrieven, zoekmachine optimalisatie, zoekmachine marketing en content creatie.
In dit artikel zullen wij dieper op enkele vormen van online communicatie ingaan.
Online communicatie en je bedrijf
Website
Zakelijke communicatie begint bij het hebben van een zakelijk e-mailadres en een website, die ook bijgehouden wordt (met content). Content houdt in deze context o.a. het volgende in: het structureel plaatsen van blogs, artikelen, whitepapers, infographics, podcasts en/of video’s, maar ook het maken van nieuwe landingspagina’s.
Je website is het visitekaartje van je bedrijf, want veel van jouw klanten zullen voor het eerst met jouw bedrijf in aanraking komen via je website. Het is dus belangrijk om een goede en blijvende eerste impressie te geven. Het belangrijkste doel is dat de website functioneel is en conversie oplevert.
Je spreekt van conversie in o.a. de volgende situaties: als de bezoeker van jouw website overgaat tot het aanvragen van informatie, een brochure downloadt, contact opneemt, zich inschrijft voor de nieuwsbrief, een offerte aanvraagt of een bestelling plaatst.
Wil je meer uit je huidige website halen lees dan dit artikel of neem contact op. Heb je momenteel nog geen website? Neem dan contact op met één van onze webdesign specialisten om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
Social media
Voordat je social media in gaat zetten is het belangrijk om je af te vragen of dit past binnen jouw communicatiestrategie.
Vervolgens kijk je naar de juiste kanalenmix. Enkele socialmediakanalen die geschikt zijn voor zakelijke communicatie zijn LinkedIn, Facebook en Instagram. Welke kanalen je in moet gaan zetten hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt.
Wil je ondersteuning bij het opstarten van jouw socialmedia-inspanningen? Of wil je de werkzaamheden uitbesteden, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Nieuwsbrief
Een andere handige online communicatievorm is de nieuwsbrief. Nieuwsbrieven kunnen ingezet worden om alle klanten in één keer te informeren over actuele en belangrijke zaken. De nieuwsbrief hoeft niet alleen ingezet te worden als communicatietool, maar kan ook als marketingtool aangewend worden. Heb je bijvoorbeeld een goede actie of een kortingscode, deel deze dan vooral via de nieuwsbrief.
Verstuur je op dit moment nog geen nieuwsbrieven en wil je hier graag bij geholpen worden? Of wil je dit extern uit handen geven? Neem dan contact op met een van onze online communicatiespecialisten.
SEO & SEA
Om goed gevonden te worden tussen alle andere websites op internet is het belangrijk om teksten te schrijven die eenvoudig te vinden zijn door zoekmachines. Dit wordt ook wel Search Engine Optimization genoemd. Meer informatie over SEO vind je hier.
SEA staat voor Search Engine Advertising, het adverteren via zoekmachines. Feitelijk gezien betaal je voor een betere positie (vindbaarheid) in een zoekmachine. Het gaat hierbij voornamelijk om tekstadvertenties, bestaande uit in ieder geval een titel, een URL en een beschrijving.
Voor de beste vindbaarheid is het verstandig om zowel SEO als SEA in te zetten voor je zakelijke website. SEO is meer een langetermijnstrategie, terwijl SEA direct resultaat oplevert.
Klantenservice
Het is alweer even geleden dat klantenservice alleen telefonisch werd aangeboden. Bekijk ook andere mogelijkheden, zoals e-mail, een chattool, Facebook of WhatsApp.
Contact
Meer weten over zakelijke online communicatie? Neem dan contact op met de afdeling marketing & communicatie van MKBzaken.