Onderzoek onder werkgevers
In 2017 had 62% van de werkgevers personeel met geldzorgen (Nibud), inmiddels is dat gestegen naar circa 80% (Deloitte, juni 2022). Onderzoek- en adviesbureau Preventned heeft onderzocht wat dit betekent voor de productiviteit van medewerkers. ,,Een op de drie medewerkers met ernstige geldzorgen heeft een verhoogd risico om uit te vallen”, zegt Preventned-directeur Cas Knibbeler.
Oorzaken van financiële problemen kunnen op allerlei fronten ontstaan. Denk hierbij aan het gevolg van een scheiding, ziekte of verslaving, gebrek aan financiële vaardigheden, problemen met de verkoop van een huis of verandering in inkomen doordat de partner werkloos wordt. Daar komt ook nog eens bij dat we momenteel in een gekke tijd leven waarin de inflatie enorm hoog is en levensmiddelen, brandstof en energieprijzen flink stijgen. Dus de zorgen over geld onder werknemers zal toenemen.
Gevolgen
Financiële problemen onder werknemers zijn een risico voor jouw onderneming. Iemand die geldzorgen heeft is vatbaarder voor diefstal, fraude, omkoping en chantage. Daarbij gaan geldzorgen gepaard met stress. Wat als gevolg kan hebben dat de productiviteit van de werknemer naar beneden gaat en er vaker ziekgemeld wordt. Uit onderzoek is gebleken dat een werknemer met schulden de werkgever jaarlijks gemiddeld € 13.000,- (fulltime dienstverband met een modaal inkomen) kost door 20% vermindering in productiviteit en gemiddeld 7 extra werkdagen verzuim.
Over het algemeen praten werknemers niet snel over hun financiële situatie. Uit angst voor ontslag of schaamte. Echter kan het vroegtijdig herkennen van en begeleiden bij het oplossen van financiële problemen veel ellende voorkomen.
Hoe herken je geldzorgen bij je werknemer?
Er zijn een aantal signalen die aangeven dat een werknemer geldzorgen heeft en waar je als werkgever alert op kunt zijn:
- Opgelegd loonbeslag;
- Verzoek om een voorschot, lening of uitbetalen van vakantiedagen;
- Toename ziekteverzuim;
- Leent regelmatig geld bij collega’s;
- Belt met schuldeisers en/of deurwaarders;
- Verzoekt ineens om extra werkuren, terwijl dit niet bij de persoonlijke situatie past;
- Is stressgevoelig en/of heeft concentratieproblemen;
- Stelt vaak vragen over het (late) betaalmoment van het salaris.
.
Hoe kun je je werknemer helpen?
Herken je één of meerdere signalen, dan is het belangrijk om met de werknemer in gesprek te gaan. Je hoeft namelijk geen groot bedrijf te zijn om je werknemer te begeleiden in het oplossen van zijn geldproblemen. Omdat, als je de hulp niet intern kan bieden, doorverwijzing naar de juiste hulp al heel belangrijk is. De werknemer kan zo deskundige hulp in de buurt vinden.
Via geldfit.nl kun je samen met de werknemer een anonieme online test doen. Na het invullen van de test volgt een persoonlijk advies met daarin de verschillende mogelijkheden voor ondersteuning. Denk hierbij aan instanties in de buurt of online tools waarmee de werknemer zelf aan de slag kan. Bespreek samen met de werknemer welke mogelijkheden het best passen en begeleid hem naar de eerste stap. Ook is er een landelijke telefoonlijn van Geldfit waar de werknemer direct terecht kan voor hulp bij geldzorgen. Dit is het gratis telefoonnummer 0800-8115.
Preventief beleid
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het is raadzaam om als werkgever preventief beleid te voeren door financiële problemen onder werknemers een concrete plek te geven in het HR-beleid. Je draagt hiermee bij aan algehele financiële fitheid en duurzame inzetbaarheid van werknemers. Op financieelfittewerknemers.nl of nibud.nl vind je veel informatie, handige tips en tools die kunnen helpen bij het voeren van preventief beleid.
Advies & ondersteuning
Heb je ondersteuning nodig bij het voeren van preventief beleid of een gesprek met je werknemer? Neem dan contact met ons op.